#23 •
Fuel burns, water evaporates and hot steam spins the turbine
that gets the generator going. Kuopio Energy’s two large
power stations work hard to transform kinetic energy into
electrical and thermal energy. To keep them up and running,
the stations require an overhaul once each year, as well
as smaller maintenance and repairs on a continuous basis.
To do this job right, it is necessary to reach even the most
challenging places quickly and safely. Telinekataja makes sure
that happens.
“We have a diverse customer relationship, which involves
some type of maintenance work each week. Each year, we
erect and dismantle about 300 different scaffolding units -
from enormous, specialised solutions to smaller scaffolding
needs. Regardless of the fast pace, safety is our number one
concern, both during and after the work has been completed,”
explains Supervisor
KARI IMMONEN
.
“We are extremely satisfied with Telinekataja’s ability to
respond rapidly. The installation work always goes smoothly,
and we have never been left waiting and twiddling our
thumbs,” Koponen praises.
Polttoaine palaa, vesi höyrystyy ja tulistettu höyry pyörit-
tää turbiinia, joka saa generaattorin liikkeelle. Liike-energia
muuttuu sähkö- ja lämpöenergiaksi. Kuopion Energian kah-
dessa suuressa voimalaitoksessa, Haapaniemi 2:ssa ja 3:ssa,
tuotetaan vuosittain noin 450 GWh sähköä ja noin 1000 GWh
lämpöä. Kaukolämpöverkko kattaa valtaosan Kuopion keskus-
tasta sekä osan lähiympäristöstä. Sähköä jaetaan talouksiin
ympäri Suomea.
Jotta sähköä ja lämpöä pystytään toimittamaan luotet-
tavasti, voimalaitokset vaativat vuosittaisen, perusteellisen
huollon sekä pienempiä korjauksia ja huoltotöitä ympäri vuo-
den. Hankaliinkin paikkoihin pitää päästä nopeasti ja turvalli-
sesti. Siitä Telinekataja pitää huolen.
– Tämä on todella monipuolinen asiakkuus, jossa on mel-
kein joka viikko jotain tehtävää. Tarpeesta riippuen meiltä
menee Kuopion Energialle kerralla 2–16 henkilöä. Vuosittain
rakennetaan ja puretaan noin 300 telinettä – valtavista eri-
koisratkaisuista pieniin telineisiin, kertoo Telinekatajan työn-
johtaja
KARI IMMONEN
.
Salamana paikalla
Kun kahteen massiiviseen voimalaitokseen kuuluu satoja
pumppuja, tuhansia venttiileitä ja monta kymmentä kilomet-
riä putkea, ei vikatilanteilta voida välttyä. Silloin soitto lähtee
ensimmäiseksi Telinekatajalle, jotta vikaa päästään tutkimaan
ja korjaamaan.
– Olemme erittäin tyytyväisiä Telinekatajan nopeaan rea-
gointiin. Telineet ja asentajat saadaan paikalle yleensä jopa
15 minuutissa, enintään puolen tunnin varoitusajalla. Asen-
nustyöt sujuvat jouhevasti, emmekä me joudu pyörittelemään
turhaan peukaloitamme, Koponen kehuu.
– Aikataulujen hallinta on tärkeässä osassa. Meidän tu-
lee myös lähettää paikan päälle juuri oikeanlainen kalusto ja
oikea määrä asentajia. Kiireestä huolimatta turvallisuus on
kaiken a ja o, niin työn tekemisessä kuin työn jäljessä, Immo-
nen painottaa.
Sisälle, kun 530-asteinen kattila jäähtyy
Kesäisin, kun lämmöntarve on pienempi, Kuopion Energia pär-
jää yhden voimalaitoksen panoksella. Tällöin tehdään alasajo
ja kaksi kuukautta kestävät vuosihuollot, joissa suunnitelmal-
lisuus on avainasia. Esimerkiksi 800-asteista hiekkaa sisäl-
lään pitävän, yleislämpötilaltaan 530-asteisen kattilan jääh-
tymistä täytyy odotella tovi, ennen kuin sen sisään lähdetään
rakentamaan telineitä.
– Olosuhteet tuovat työskentelyyn joskus haasteita. Vä-
lillä ollaan katon rajassa ja ahtaissa paikoissa yhdessä val-
tavien putkistojen kanssa. Suuressa, pimeässä kattilassa eli
jäähtyneessä tulipesässä on vuoden palamisen jäljiltä vielä
lenteleviä tuhka- ja pölyhiukkasia, Immonen kuvailee.
Kuopion Energian Sami Koposen mukaan toimiva yhteis-
työ perustuu aktiivisuuteen ja avoimeen viestintään. – Olem-
me tehneet yhteistyötä pitkään, ja meille on ollut suuri hyöty
Telinekatajan kanssa työskentelystä. He osaavat asiansa, toi-
mivat joustavasti ja auttavat meitä täyttämään onnistuneesti
perustehtävämme, sähkön ja lämmön tuotannon sekä jakelun,
Koponen sanoo.
– Palkitsevinta on, kun työkohde on suoritettu kokonais-
valtaisen hyvin ja asiakas on tyytyväinen, Telinekatajan Kari
Immonen toteaa.
LIGHT AND HEAT THROUGH CO-OPERATION
Immediate response to the maintenance needs of Kuopio Energy
When sitting in the warmth of our homes or switching on a light, very few of us ever stop to consider
the work that goes into providing these essential aspects of our everyday lives. Telinekataja’s
Kuopio team, on the other hand, knows power stations like the backs of their own hands.
“At Telinekataja, they know what is needed. The work is done professionally and properly
from the start,” states SAMI KOPONEN, Maintenance Engineer at Kuopio Energy.
Getting in once the 530 degree boiler cools
The summertime, when there is less need for heat, is the ideal
time to perform the overall annual maintenance procedures,
for which a systematic approach is essential. For example, it
takes quite some time for a 530 degree boiler to cool down
enough for scaffolding to be built inside.
“The circumstances at a worksite sometimes present us
with challenges. It is highly rewarding when we meet those
challenges and the result is a job well done and a satisfied
customer,” says Immonen.
“Working with Telinekataja has been a great partnership
for us. They have helped us successfully achieve our core
mission to produce and distribute electricity and heat,”
concludes Koponen.