#16 •
T E L I N E K A T A J A
R A K E N T A M I N E N
Olavinlinnan muurien suojissa on historian aikana taisteltu,
puolustauduttu, eletty vaatimattomasti ja nautittu suurista
juhlamenoista sekä maailmanluokan oopperaesityksistä. Tänä
vuonna 530 vuotta täyttävä linna on edelleen monipuolisten
tapahtumien keskus ja suosittu turistikohde. Ilman jatkuvia
kunnostustöitä historiallisesta hengestä ei voitaisi Savonlin-
nassa nauttia.
– Ainutlaatuinen rakennus, jonka vanhat pintarappaukset
ovat hauraita sekä työskenteleminen jyrkällä kalliolla saaren
reunalla tekivät projektista haastavan mutta mielenkiintoisen,
toteaa Telinekatajan Keski- ja Itä-Suomen työpäällikkö
RIKU
PELKONEN
.
Vesiteitse ja muurin yli, tornin katon tasolle
Myrskyissä vaurioituneen kellotornin kuparikaton korjaami-
seen vaadittiin usean eri asiantuntijan panosta. Koko kiin-
teistöä ja kellotorniprojektia hallinnoiva Senaatti-kiinteistöt
varmisti kulttuurihistorialliseen arvoon liittyvät asiat Museo-
virastolta. Urakoitsijoina toimi Telinekatajan lisäksi useita
paikallisia rakennusliikkeitä.
Olosuhteiden vuoksi projekti edellytti huolellista riskiarvi-
ointia, hyvää suunnittelua sekä erityisen tarkkaa panostusta
työturvallisuuteen.
Keskiaikainen, arvokas rakennus, johon ei voi porata tukikiinnikkeitä. Alla Kyrönsalmeen
viettävä liukas kallio ja 25 metrin pudotus. Tornin huipulla kova tuuli. Olavinlinnan kello-
tornin repeytyneen katon korjausurakka edellytti monipuolista telineosaamista.
– Halusimme kumppanin, joka pystyisi rakentamaan varmat telineet vaurioittamatta linnan
rappauksia ja rakennetta. Telinekatajalta saimme sekä käytännön ratkaisut että toimivaa
suunnitteluapua, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö
SEPPO KINNUNEN
.
1 4 0 0 - L U V U L L A R A K E N N E T U L L E K E L L O T O R N I L L E U U S I K A T T O
OLAVINLINNAN HISTORIALLINEN TARINA
JATKUU MYRSKYNKESTÄVÄNÄ
– Telinemateriaalit täytyi kuljettaa saaren toiselle puo-
lelle, tasaisempaan paikkaan ja nostaa sieltä muurin sekä
sisäpihan yli kellotornin juurelle. Kun raskasta lastia tuotiin
satamasta, piti ottaa huomioon sään lisäksi laineita aiheut-
tava laivaliikenne. Korkeita telineitä pystyttäessä asentajilla
oli tavallisen suojavarustuksen päällä myös paukkuliivit, vesi-
kosketuksesta täyttyvät pelastusliivit. Lisäksi työmaan eristä-
misessä huomioitiin vilkas turistiliikenne, ja linnassa kävijöitä
varten pystytettiin varoituskylttejä, Pelkonen kertoo.